Бюлетин № 4 – юни 2022 г
ОБУЧЕНИЕ ПО УСКОРЕНА ПРОГРАМА В СЕВЕРНА МАКЕДОНИЯ
Като неразделен сегмент от повишаване на методологично емпиричните знания, умения и опит на избраните 5 стартъпи от Северна Македония, в рамките на проекта „Gazelle“, през периода 23-30 март 2022 г. е проектирана и изпълнена Програма за ускоряване на обучението в Скопие, Северна Македония. Преди реализирането на специално създадена програма за ускоряване за насърчаване на процеса на управление на организационни промени, растеж, развитие и напредък в трансфера на технологии, бяха предприети 2 проектирани въпросника за всичките 5 стартъпи от Северна Македония, насочени към идентифициране на следните нужди от ускоряване, перспективи, и предизвикателства, които са в центъра на тяхното конкурентно предимство и напредват в следващата фаза на развитие, идентифицирани като:
- фундаментален фокус върху ясно описание на тяхната бизнес идея, наличие на патент, свързан с предишната бизнес идея, настоящи или предвидими нужди от промени в техните продукти/услуги, ключови конкурентни предимства в сравнение с тяхната конкуренция, необходими стъпки за по-добро присъствие на бизнес идея на целеви пазари във времева рамка и конкретни действия, които трябва да бъдат предприети, както и портфолио и опит на бизнес екип, и,
- степента на трансфер на технологии, съставена от критичния технологичен проблем, особено от гледна точка на предложението за стойност за клиентите според управленския подход на бизнес модела, фокусирани промени в ключови продукти/услуги и портфолио на членовете на екипа.
5 стартъпи от Северна Македония бяха обект на цялостната програма за ускоряване:
- Elevate Global, Скопие,
- Tehnokoop, Скопие,
- Robotika,AI, Скопие,
- Pikcell Group, Скопие,
- Black Partner Deliveri Servis, Скопие.
Структурата на обучението по програмата за ускоряване, проведено в онлайн форма, на платформата Webex, чрез комбинирани методологични и емпирични илюстрации на множество видни международни бизнес практики, се състои от следните фундаментални ускоряващи компоненти на проектно обучение: Създател на стойност, Lean Start -up, трансформиране на SWOT в SWT, карти на бизнес модели, калкулатор на печалбата, методи за иновации на финансиране и др.
Ускорените „Газели” изразиха задоволството си от обучението, придобитите нови знания и желанието си да ги приложат на практика. В процеса на обучението всички участници, макар и онлайн, можеха да обменят идеи, опит и вдъхновение за бъдещи планове и намерения.
ОБУЧЕНИЕ ПО АКСЕЛЕРАЦИОННА ПРОГРАМА В БЪЛГАРИЯ
В края на миналата година чрез разработената по проекта методика беше извършен подбор на бизнеса за участие в инициативата.
До крайния срок онлайн бяха подадени заявки за селекция от 22 отбора. Всички екипи бяха поканени на интервю чрез Zoom и бяха оценени.
Поради големия брой иновативни компании, които демонстрираха желание и висок потенциал за растеж, 13 компании бяха избрани да участват в акселерацията вместо планираните 10.
Акселераторската програма ще включва групови и индивидуални сесии, които ще се водят от опитни ментори от България и чужбина. Груповите сесии трябва да приключат през март 2022 г. Програмата за ускоряване на българския иновативен бизнес стартира през януари в Русенската търговско-индустриална камара в сътрудничество с Global Entrepreneurship Monitor Bulgaria в рамките на проект „GAZELLE: ОРГАНИЗИРАНЕ на ускоряване за иновативни МСП с висок потенциал.“
Програмата за ускоряване включваше групови и индивидуални сесии, водени от опитни ментори от България и чужбина. Груповите сесии бяха насрочени за края на март 2022 г. и за 3 от участващите компании беше осигурена подкрепа за трансфер на технологии.
Дейностите бяха изпълнени успешно и всички участници споделиха задоволството си. Програмата се проведе изцяло онлайн, което позволи включването на участници от различни региони на страната, разширявайки обхвата на въздействие.
Акселераторската програма включваше изключително важни теми, даващи конкретна практическа насока и полезни съвети за стимулиране на бизнеса или подкрепа на стартиращи компании. Обхванатите теми включват: екосистема и взаимодействия; Разработка на Pitch Deck; Дизайнерско мислене; Марка и маркетинг; Стратегическо планиране; Конкурентен анализ; Модел на бизнес фуния; Трансфер на технологии; Демонстрации на Pitch Deck и др. Профилът на компаниите, участващи в програмата за ускоряване, беше фокусиран върху иновациите и бързо нарастващия потенциал. Избраните български компании бяха: Adventurekey (разработване на мобилно приложение за социални медии); Balli Go, която е информационна платформа за здравето на жените; EduAge, който помага на хората да изградят успешна кариера; Foodobox създаване на технология, насочена към проблема с хранителните отпадъци; Modern classic, занимаваща се с електрификация на класически автомобили; Bright Media Art, създаваща въздействащи видеоклипове за бизнеса; Balkan Technology centre, които се занимават с подбор, доставка и обучение на човешки ресурси от трети страни; Европейска инициатива без граници с фокус върху образованието и обучението, базирано на проекти; Институт за транспортно строителство и инфраструктура, която е първата изследователска организация в секторното строителство, фокусирана върху иновациите и изследванията;
Cloudrack, софтуерна компания, работеща с производители; Predistic, разработваща софтуерни решения в IoT; Renerco – оптимизация и производство на устройства с ниска консумация на енергия за възобновяеми енергийни източници и фондация Добруджа, които са фокусирани върху организирането на фермерски и занаятчийски пазари за екологично чисти храни, които са екологични и устойчиви.
ПЪРВИ ИНВЕСТИЦИОНЕН ФОРУМ В СЕВЕРНА МАКЕДОНИЯ
Първият международен инвестиционен форум се организира в Скопие, на 13 април 2022 г., от Стопанската камара на Северна Македония и партньорските организации от Гърция, Кипър и България. 30 иновативни компании с висок потенциал бяха избрани да следват програмата за ускоряване чрез обучения, презентации, инструменти и трансфер на знания и технологии. Чрез организирането на четири (4) форума във всяка от страните партньори, компаниите ще имат възможност да установят нови контакти с компании, бизнес ангели и потенциални инвеститори в страните от региона и чужбина.
Малките и средни предприятия са най-важният източник на заетост в района на BalkanMed, привличайки квалифицирани и талантливи хора. Освен това, след няколко години традиционните МСП се опитват да променят своя бизнес модел или чрез въвеждане на нови продукти/услуги, или чрез иновации по отношение на своя бизнес модел.
В рамките на развитата институционална среда бизнес ангелите са основните съставки в иновативните фирми и университети и основен източник на знания и опит. Тези два елемента са от решаващо значение за компаниите да обновят своя бизнес модел и да разширят бизнеса си извън местния пазар. Бизнес ангелите са организирани в мрежи на бизнес ангели (МБА), които улесняват намирането на бизнес идеи, съпоставянето и оценяването. Липсата на мрежи от бизнес ангели (МБА) в района на Балканското Средиземноморие възпрепятства усилията за развитие на този тип инвестиции в мащаб, който би могъл да осигури по-значително въздействие върху икономиката. Ето защо основната цел на форума беше да насърчи и подкрепи иновативни компании, МСП и бизнес ангели (БА) в страните от Балканското Средиземноморие: Северна Македония, Гърция, Кипър и България, представиха своите дейности и очаквания, за да станат по-конкурентоспособни на пазара и за засилване на сътрудничеството с други чуждестранни компании, особено със страните от балканско-средиземноморския регион.
ВТОРИ ИНВЕСТИЦИОНЕН ФОРУМ В БЪЛГАРИЯ
Русенска търговско-индустриална камара проведе втория Международен инвестиционен форум на 18.05.2022 г. в хотел Дунав Плаза в Русе. Събитието събра иновативни компании с потенциал за растеж, преминали през програмата за ускоряване на проекта и бизнес ангели, инвеститори и центрове за трансфер на технологии от Балканския регион, за да установят личен контакт и партньорства между тях и да подпомогнат реализацията на иновативни проекти и идеи на компании, участващи в събитието.
Събитието беше структурирано в 2 основни панела – представяне на иновативни проекти (питчинг) и B2B срещи и бизнес обмен.
15 бизнеса с висок потенциал за растеж от България, Гърция, Кипър и Северна Македония представиха своите иновативни проекти в първата част на форума, а на най-добрата идея беше връчен награден пакет, осигурен от Русенската търговско-индустриална камара. Седемчленно жури оцени всеки от стартъпите по няколко критерия. Победителят получи възможност да представи и популяризира компанията и нейната идея в мрежата на EBN, която е водещата партньорска мрежа за иновации в Европа, както и в мрежата на Българската търговско-промишлена палата и Дунавската федерация Търговски камари.
Във втората част всеки от участниците имаше възможност да осъществи лични контакти, B2B срещи и бизнес обмен с представители на иновативните компании и останалите участници в събитието – инвеститори, бизнес ангели, центрове за трансфер на технологии и други заинтересовани страни от България, Гърция, Кипър и Северна Македония.
Foodobox бе безапелационен победител в надпреварата за най-добра иновативна идея. Компанията оглави класацията на журито, представяйки своя проект за мобилно приложение, чрез което хранителни заведения и обекти да продават с отстъпка остатъците от храни и напитки.
Гръцката иновативна компания Digisec зае второ място в състезанието за най-добър иновативен проект, представляващ работеща система за възпиране на птици за вятърни паркове, която предотвратява сблъсък на птици с вятърни турбини.
Такива събития и инициативи се раждат в резултат на международно сътрудничество с партньори от цяла Европа – търговско-индустриални камари, инкубатори, иновационни центрове за трансфер на технологии и др. Това ни позволява да трансферираме водещи иновативни практики и ноу-хау с доказано въздействие за стартиращи компании и предприемачи в много други страни.
Партньорска среща
В рамките на двата инвестиционни форума през април и май бяха проведени две партньорски срещи. Въпреки че бяха хибридни, те бяха много важни за изпълнението на следващите дейности, тъй като по време на срещите партньорите обсъждаха ключови въпроси. Дискусионните теми около работните пакети включваха всички завършени и предстоящи дейности като: Обзор и ключови изводи от първите два форума; обратна връзка от участниците. Бяха обсъдени допълнителни идеи за другите два форума, както и как да се засили публичността и медийното отразяване на събитията. Бяха обсъдени акценти от събитията.
Партньорите също обсъдиха технически и финансови въпроси, свързани с изпълнението и отчитането на проекта. Бяха подчертани някои трудности, свързани с отчитането на разходите и подготовката на документацията, а представителите на Атинската търговско-промишлена камара дадоха необходимите насоки като водещ партньор по проекта. Срещите бяха много важни, тъй като след разширяването на проекта трябваше да се реорганизират дейностите, да се направят необходимите промени в бюджета и всичко това да се координира успешно между партньорите.